آموزش به بیمار: فیبریلاسیون دهلیزی
نوشته شده توسط : سلیمانی مفدم

فیبریلاسیون دهلیزی چیست؟

قلب انسان دارای دو حفره فوقانی و دو حفره پایینی است. حفره های بالایی دهلیز چپ و دهلیز راست نامیده می شود .

دو حفره پایینی، بطن چپ و بطن راست هستند. هنگامی که دو حفره فوقانی( دهلیزها) دچار انقباضات شدید و نامنظم میشوند، بیمار فیبریلاسیون دهلیزی دارد.

طبق فرهنگ لغت پزشکی Medilexicon's فیبریلاسیون دهلیزی وضعیتی است که در آن ریتم سریع و نامنظم منشا گرفته از عضلات دیواره قلب جایگزین انقباضات ریتمیک نرمال قلب میشود. بطن ها در نتیجه این دیس ریتمی از طرف دهلیز ها بمباران میشوند. فبریلاسیون دهلیزی شایع ترین آریتمی و مشکلات مرتبط با سرعت یا ریتم ضربان قلب است. آریتمی ها در اثراختلال در سیستم الکتریکی قلب به وجود می ایند.

آریتمی چگونه رخ می دهد؟

دیواره های دهلیز و بطن از تقریبا ماهیچه 100 ٪ خالص ساخته شده است. ضربان قوی قلب به وسیله این عضلات ایجاد می شود. عضلات قوی حفره قلب تحت فشار بسته میشوند و خون داخل آنها به بیرون فرستاده می شود. ضربان قلب با گره سینوسی دهلیزی (توده کوچکی از سلول های ماهیچه ای واقع در دهلیز راست) آغاز می شود. این ضربان ساز طبیعی قلب است، آن پیامهای الکتریکی را به گره دهلیزی بطنی که بین دهلیز و بطن واقع شده است میفرستد. گره دهلیزی تعیین میکند که بطن چه اندازه منقبض شود. ضربان نبض ما توسط انقباض بطن چپ ایجاد می شود. هنگامی که گره دهلیزی تکانه های زیادی (بیشتر از حدی که بتواند کنترل کند) دریافت کند، فیبریلاسیون دهلیزی رخ می دهد.که نتیجه انقباضات نامنظم دهلیز است. به همین دلیل است که یک بیمار مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی، دارای ضربان نبض نامنظم و بالا است. به عبارت ساده در طی فیبریلاسیون دهلیزی، انقباضات حفره های فوقانی قلب با انقباضات حفره های پایینی قلب هماهنگ نیستند. فیبریلاسیون دهلیزی ضربان قلب سریع و نامنظم است که اکثرا باعث جریان خون ضعیف به بدن میشود.




:: موضوعات مرتبط: مطالب علمی متفرقه , ,
:: بازدید از این مطلب : 1474
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: